2014-10-20

Poolsztyńskie refleksje

Od lewej dr Jolanta Świetlikowska, Tomasz Białkowski,
Paweł Jaszczuk i ja. A po drugiej stronie obiektywu
dr Bernadetta Darska.
II Festiwal do Czytania już za nami. Panel z udziałem trzech pisarzy związanych z regionem i piszących kryminały, który odbył się w bibliotece Planeta 11, uważam za bardzo ciekawy. Miałem też mocne wsparcie w postaci aż czworga znajomych policjantów z Olsztyna, ale umówiliśmy się, że do rozmowy wciągał ich nie będę. Prowadząca spotkanie Jola Świetlikowska podjęła kilka ważnych kwestii, choćby zła w naszych powieściach. Przywołano nazwiska, niektóre już zupełnie zapomniane, naszych poprzedników, czyli twórców kryminałów mieszkających kiedyś na Warmii i Mazurach. Nazwiska ewentualnych następców też padły, gdyż po rozmowie miało miejsce rozwiązanie konkursu na opowiadanie kryminalne, którego akcja dzieje się w mieście nad Łyną. 

Po panelu, tak jak w roku ubiegłym, odbyła się wystawa pisarzy z Warmii i Mazur, czyli dyskusje z czytelnikami i pięciominutowa prezentacja fragmentu tekstu. Zdecydowałem się zaprezentować fragment jeszcze ciepły. Była też warstwa wizualna, a co! W rogu sali wystawowej wisiał natomiast telewizor, na którym pokazywano zdjęcia przedstawiające miejsca pracy bądź biblioteki autorów. O 21.00 natomiast wystartowała impreza Literatura bez cenzury. I choć tekst, który odczytałem, znajduje się post wcześniej, zdjęcia z tego wydarzenia ocenzurowano. Przynajmniej na razie.

A jednak zdjęcia się pojawiły. Czytam!